Schmeling i Jacobs en una imatge de 1930 |
Els promotors del combat eren l’empresari català Joaquim Gasa, creador del Club Olympia Ring, i l’holandès d’origen alemany Daniel Strauss, els quals, juntament amb Joachim Perlowitz i d’altres personatges com el polític Pich i Pon, aviat es veurien embolicats amb el famós escàndol de la ruleta straperlo (sobre aquest tema i la relació de Strauss amb Sitges, vegeu l’interessant article de Beli Artigas al seu blog http://criticartt.blogspot.com.es/2012/10/que-samagava-lhabitacio-17-del-terramar.html, i també el llibre de José Carlos García Rodríguez, El caso Strauss. El escándalo que precipitó el final de la República, Astorga: Akrón, 2008).
Max Schmeling en els seus inicis com a boxejador professional, quan lluitava en la categoria de pesos semipesants |
31 combats guanyats per KO
Max Schmeling tenia en aquell moment 28 anys i en feia deu que era
boxejador professional. Nascut a la regió de la Pomerània Occidental el 28 de
setembre de 1905, amb 21 anys aconseguí el campionat d’Alemanya dels pesos semipesants,
després de derrotar a Max Dieckmann per KO en el primer assalt, i l’any següent
arravatà el títol europeu d’aquesta categoria al francès Fernand Delarge.
Schmeling a la revista Time el juny de 1929 |
El 12 de juny de 1930 milers de persones s’aplegaren al Yankee Stadium de
Nova York per contemplar el que havia de ser un esdeveniment memorable. Tots
els crítics eren del parer que, des de l’època de Jack Dempsey (campió mundial
de 1919 a 1926 i amb el qual Schmeling tenia una gran semblança), no hi havia
hagut damunt el ring dos boxejadors amb un punch
tan demolidor. Les apostes estaven molt igualades i tot feia pensar que es
veuria un combat dur i llarg, ple d’alternatives per un i altre aspirant. Al
quart assalt, però, en ple cos a cos, Sharkey llança un cop baix a l’alemany
que el fa caure a la lona. Del terra estant, l’alemany veu com l’àrbitre i els
jutges desqualifiquen Sharkey i el proclamen a ell nou campió del món.
Schmeling va retenir el títol durant dos anys. Fins que el mateix Sharkey li va
prendre el 1932, en un altre combat igualment renyit i polèmic que el
nord-americà va guanyar per punts, malgrat que la premsa coincidí que Schmeling
havia estat molt superior.
El març de 1934 Schmeling duia 55 matxs disputats com a professional, dels quals n’havia guanyat 45 (31 d’ells per KO). Amb tot, des que Sharkey li havia pres el títol mundial només havia fet tres combats i dos els havia perdut (Al llarg de la seva carrera professional, que es prolongà fins al 1948, sense comptar el parèntesi que suposà el període de la Segona Guerra Mundial, Schmeling disputà 70 combats. D’aquests, en va guanyar 56 –37 dels quals per KO–, en va perdre 10 i els altres 4 foren fallats nuls).
El març de 1934 Schmeling duia 55 matxs disputats com a professional, dels quals n’havia guanyat 45 (31 d’ells per KO). Amb tot, des que Sharkey li havia pres el títol mundial només havia fet tres combats i dos els havia perdut (Al llarg de la seva carrera professional, que es prolongà fins al 1948, sense comptar el parèntesi que suposà el període de la Segona Guerra Mundial, Schmeling disputà 70 combats. D’aquests, en va guanyar 56 –37 dels quals per KO–, en va perdre 10 i els altres 4 foren fallats nuls).
Cartell del film Blackmail |
D’aquesta última, el director britànic en féu dues versions: una muda i una altra sonora, ja que el rodatge del film coincidí amb l’arribada del cinema sonor a Anglaterra. La majoria del material de la versió muda original es reutilitzà en la versió sonora, però Hitchcock hagué de contractar l’actriu Joan Barry perquè posés veu al personatge d’Anny Ondra, ja que aquesta tenia un marcat accent centreeuropeu que no encaixava amb la noia londinenca que simulava ser a la cinta. Amb un micròfon col·locat al costat de la càmera, Barry llegiria les línies del personatge d’Ondra, alhora que aquesta movia els llavis. Tot i que la versió muda també s’estrenaria –i curiosament fou la més popular a Gran Bretanya en el seu moment–, el pas del temps l’ha relegat a l’oblit en favor de la versió sonora (sobre Hitchcock i el rodatge de Blackmail, vegeu https://ca.wikipedia.org/wiki/Blackmail i http://the.hitchcock.zone/wiki/Blackmail_(1929))
Anny Ondra i un jove Alfred Hitchcock durant el rodatge del film |
Una lesió inoportuna
Complint les previsions, l’excampió mundial arribà el 15 de març a
l’estació de França de Barcelona, on fou rebut per una multitud desitjosa de
veure de prop un dels boxejadors més famosos del món. Des de Barcelona,
Schmeling es traslladà ràpidament a Sitges, i l’endemà va iniciar ja el seu
entrenament en un petit camp que s’havia construït expressament al costat mateix
de la piscina Maria Teresa i del casino Platja d’Or.
Més de mig segle després, Manel Ferrer –que aleshores tenia 19 anys– recordava les sessions d’entrenament de Schmeling amb aquestes paraules: “Solia anar de bon matí des de l’Hotel Terramar al seu camp d’entrenament saltant a la corda, i en arribar es bevia un litre de suc de taronja” (“L’any de l’estraperlo”, El Eco de Sitges, 17 juny 1989). D’altres sitgetans també retingueren a la memòria durant molt de temps la magnífica estampa de Max Schmeling corrent pel nostre passeig Marítim o donant cops de puny al sac de sorra que penjava del seu quadrilàter provisional. I és que aquelles sessions d’entrenament eren obertes al públic, i per tant, seguides per una munió entusiasta d’afeccionats a la boxa que es desplaçaven fins a Sitges des de Barcelona i d’altres indrets.
D'esquerra a dreta: Perlowitz, Gasa, Strauss, el periodista Solsona, Schmeling i Jacobs, acompanyat del seu sempitern puro (foto apareguda a Crònica el 25 de març de 1934) |
Caricatura d'Uzcudun publicada a la revista esportiva d'humor Xut! el maig de 1934 |
Tot anava sobre rodes, fins que el 28 de març sorgí un imprevist que ningú
desitjava. Aquell dia Schmeling anà al camp d’entrenament com havia vingut fent
des de la seva arribada a Sitges. Un cop allí, i mentre colpejava el sac de
sorra, el boxejador relliscà (havia plogut) i, en caure al terra, es desllorigà
el dit gros de la mà esquerra. Tot i que fou atès de seguida pels doctors
Benaprès i Corachan, el combat hagué d’ajornar-se quatre setmanes, fins al 13
de maig.
L’arribada d’Anny Ondra
Schmeling aprofità l’avinentesa per marxar uns dies a Berlín, d’on tornà a
les acaballes d’abril. En aquesta ocasió vingué acompanyat de la seva dona,
l’actriu Anny Ondra. La parella arribà amb tren a Barcelona el 25 d’abril al
migdia. La gernació que anà a esperar-los fou major que la vegada anterior,
quan el boxejador es presentà sol ; la presència de l’estrella cinematogràfica
desvetllà molta curiositat entre els barcelonins i entre els alemanys residents
a la ciutat comtal, que ompliren de gom a gom l’estació de França. També anà a
rebre’ls el cònsol general d’Alemanya, acompanyat de bona part del personal del
consulat, els organitzadors del combat i una nodrida representació de la premsa
esportiva i cinematogràfica.
Portada de l'ABC del 28 d'abril del 1934, |
Novament, el periodista Braulio Solsona estigué allà per explicar-ho als
lectors de Crónica: “No es un
espectáculo que se dé todos los días el ver a una de esas contadas figuras que
han logrado destacar en el cine (...) Y, en realidad, no deja de tener interés el
hecho de poder contrastar si la artista que ha conseguido interesarnos es en la
vida tal como se nos ha mostrado en sus manifestacions artísticas. Claro que,
como suele suceder en el cine, arte de mixtificaciones, Anny Ondra no es tal
como la conocemos en la pantalla. No es tan nina. Es una mujer. Una mujer
pequeñita, graciosa, que tiene unos claros ojos azules, una naricilla
respingona sobre la boca diminuta y una cabellera dorada. Una mujer que
conserva el desenfado de su arte. Pero una mujer”.
El boxejador i la seva dona marxaren immediatament cap a l’Hotel Terramar
Palace, on després de dinar parlaren pels micròfons de Radió Associació, des
dels quals –segons informava Baluard de
Sitges– “dirigiren galants paraules al poble de Catalunya”.
Anny Ondra i Max Schmeling amb el president Lluís Companys. Els flanquegen es timadors Perlowitz (a l'esquerra) i Strauss (a la dreta) (foto apareguda a Crònica el 6 de maig del 1034) |
L’endemà per la tarda, reposats ja del llarg viatge des de Barlín, Schmeling i Ondra retornaren a Barcelona per a realitzar una visita protocolària a l’alcalde de Barcelona, Carles Pi i Sunyer, i al president Lluís Companys. Per La Vanguardia del dia 27 d’abril sabem que, després de les salutacions de rigor, el boxejador i Companys mantingueren aquesta breu conversa:
“-Es troba ja restablert del constipat que tenia quan vaig ser a Sitges?
–preguntà Schmeling al president.
-Totalment –respongué l’altre–. Tant com si hagués boxejat amb vostè.
-Doncs de mi no depèn –digué l’alemany.
-Però jo renuncio a aquest honor –contestà somrient Companys.”
El retorn als
entrenaments
Schmeling reprengué els seus entrenaments sitgetans el dilluns 30 d’abril.
El dia següent, aprofitant que se celebrava el 1er de maig, una multitud
d’ociosos vinguda d’arreu es concentrà al costat de la piscina per veure les
evolucions del germànic.
La Vanguardia del dia 3 afirmava que el ring s’havia vist rodejat de nombroses persones,
moltes de les quals s’havien desplaçat fins a Sitges formant una llarga
caravana de cotxes. El diari també afirmava que “los que habían presenciado los
entrenamientos del ex campeón del mundo antes de la suspensión del combate
creen que Schmeling está ahora mejor que entonces”. I encara afegia: “Schmeling
esta vez no se ha traído de Alemania los sparrings, sin duda por haberse
convencido de que los hay excelentes en España, y ha contratado a Flyn, Solá y
Morales, además del campeón de Holanda del peso medio, De Boer”. A aquests noms
s’ha d’afegir el del sitgetà Manel Cid i Fontanals, a qui, segons Manel, li
donaven vint duros per cada sessió d’entrenament, “que era més del que guanyava
treballant a la fàbrica de can Termes”.
Max Schmeling entrenant-se amb un sparring sota l'atenta mirada de Joe Jacobs |
Uns dies més tard, Schmeling va rebre la visita de dos asos de la boxa nacional, Josep Gironès i Martínez de Alfara, que vingueren a Sitges acompanyats per un grup de la premsa gràfica. Els dos espanyols es fotografiaren somrients al costat de l’alemany i declararen que Schmeling els havia causat una impressió immillorable, sobretot per la potència dels seus cops de dreta.
El gran dia s’acostava i els preparatius s’acceleraven. Una setmana abans, La Vanguardia donava detalls del matx
que havia de disputar-se a Montjuïc el 13 de maig. A banda del combat principal
entre Schmeling i Uzcudun, previst per a les cinc de la tarda, s’havien
organitzat per a aquell dia 34 combats més, 30 dels quals es disputarien –a
quatre assalts– simultàniament en tres rings des de les onze del matí fins a
les dues de la tarda. Després d’un petit recès, a dos quarts de tres
començarien tres combats a deu rounds, i seguidament vindria l’espectacle principal
entre el basc i l’alemany. El matx final de la reunió enfrontaria Josep Gironès
amb el francès Leo Hermal. L’organització d’un festival de boxa d’aquesta
magnitud no tenia precedents fins aleshores. “Ni los promotores americanos
–assenyalava La Vanguardia–, que han
sido siempre los más audaces, han llegado a la concepción de una reunión
pugilística tan complicada, enguantando las manos de setenta boxeadores”.
Cinc dies abans del combat, el 8 de maig, arribava a Barcelona el mànager
d’Uzcudun, el qual declarà que Paulino es trobava en una forma magnífica:
“Puedo decirles que jamás le he visto como ahora”, digué Oyarzábal.
Mentrestant, a les oficines de l’organització arribaven notícies de la
preparació de nombroses caravanes de cotxes i autocars que havien de venir de
tota Catalunya i de diferents ciutats d’Espanya. La Vanguardia parlava de vuit trens especials procedents de Madrid,
València, Sant Sebastià, Bilbao, París i Niça.
Portada de la revista Crónica del dia 13 de maig de 1934 |
Combat nul i fracàs
econòmic
La tarda del dia 11 Paulini Uzcudun arribà a Barcelona i l’endemà tingué lloc la
pesada oficial a la redacció d’El Mundo
Deportivo. El basc donà un pes de 94 kg i mig, gairebé 10 més que
Schmeling, que es quedà en 85 kg. En acabar l’acte, l’alemany es traslladà
novament a Sitges i dedicà la resta del dia a descansar. Uzcudun, per la seva
banda, es dirigí al cementiri de Montjuïc a dipositar una corona de flors
damunt la tomba de Francesc Macià, i tot seguit tornà al seu hotel, on va dinar
i posteriorment reposar.
Paulino Uzcudun durant la pesada oficial a la redacció d'El Mundo Deportivo la vigília del combat |
I per fi arribà el dia del gran festival pugilístic. Un festival que no
complí les expectatives que havia despertat quan mesos abans fou anunciat. Des
del punt de vista econòmic fou un desastre: els organitzadors patiren fortes
pèrdues que no aconseguiren equilibrar, ni molt menys, l’elevat capítol de
despeses. A aquest contratemps cal afegir la decepció que tingué el públic a
nivell esportiu, atès que el combat entre Uzcudun i Schmeling fou declarat nul
–malgrat la superioritat del germànic– i al seu voltant s’aixecaren no poques
suspicàcies.
Caricatura de Castanys a la portada de Xut! |
Com deia La Vanguardia del
dimarts 15 de maig, en la qual sortia una àmplia ressenya de la cita haguda a
Montjuïc dos dies abans, l’aplaçament de l’esdeveniment –previst de bell antuvi
dins el marc de les Festes de Primavera– refredà els aficionats i féu minvar la
compra de localitats. “La parte mañanera del programa resultó un fracaso
absoluto. Se celebraron los diez combates anunciados en cada ring bajo un sol
africano y ante contados espectadores, unos cinco o seis mil, cifra
insignificante en la inmensidad del Estadio”. A partir de quarts de tres de la
tarda, l’afluència de públic augmentà de mica en mica, fins arribar als 30.000
espectadors que presenciaren el matx principal entre Schmeling i Uzcudun.
Els dos boxejadors abans de començar el combat |
Per al cronista de La Vanguardia, el més interessant de la vetllada fou precisament l’actuació de Schmeling: amb un estil polit, elegant i precís –tècnicament superior al del seu contrincant–, Schmeling demostrà que “ha sido un brillante campeón, confirmando cuanto de él habíamos leído y apreciado en películas. Cuando presenciamos la de su segundo match con Sharkey [en el qual Schmeling perdè la corona mundial], quedamos convencidos de que le habían arrebatado el título con la decisión parcial de los jueces. Algo muy parecido fue el desarrollo y características del combate que hizo el domingo con Uzcudun”. El cronista també deia que, molt possiblement, Schmeling –que ja tenia 29 anys– no tornaria a ser mai més campió del món, però que indutablement era el millor pes pesant que havia passat per Barcelona.
Schmeling i Uzcudun en ple combat (Crónica, 20 de maig de 1934) |
En la seva crònica, La Vanguardia
recollia també l’opinió dels dos protagonistes. Schmeling fou d’allò més
explícit: “El que s’ha fet amb mi es fa només amb els principiants”, va dir als
periodistes, en referència a l’actuació arbitral. Uzcudun, per la seva banda,
afirmà que ja li estava bé que el combat fos declarat nul; segons el basc, en
l’onzè assalt Schmeling estava tocat, però no l’havia pogut rematar a causa
d’una lesió que tenia a la mà esquerra”.
Al combat assistiren, entre altres, el president Lluís Companys, el
president del Parlament de Catalunya, Joan Casanovas, l’alcalde de Barcelona,
Carles Pi i Sunyer, el conseller Ventura Gassol i el general Domènec Batet, cap
de la IV Divisió.
Així veiè la revista Xut! el combat entre el basc i l'alemany |
L’endemà mateix del matx, Schmeling i Anny Ondra abandonaren Sitges en direcció
cap a Berlín. Anys a venir, el 1956, quan Schmeling publicà la seva
autobiografia (-8-9-aus), dedicà un
parell de pàgines a parlar d’aquest combat contra Uzcudun i esmentà breument el
seu pas per Sitges.
***********************
Més enllà del combat
amb Paulino Uzcudun, la vida de Max Schmeling estigué plena d’esdeveniments interessants,
alguns d’ells coneguts en el seu temps, però d’altres totalment ignorats durant
llargs anys. És per això que penso que val la pena explicar dos episodis
ocorreguts amb posterioritat a la seva estada a Sitges.
Max Schmeling contra Joe Louis: dos combats llegendaris
Max Schmeling contra Joe Louis: dos combats llegendaris
Nova York, 19 de
juny de 1936. El Yankee Stadium de Nova York és ple a vessar: 70.000 persones
esperen que els dos púgils saltin d’un moment a l’altre al quadrilàter. En un
costat hi ha Joe Louis; en l’altre, Max Schmeling. Les apostes estan 10 a 1 a
favor del nord-americà, que amb 22 anys acabats de fer està considerat un “mata
gegants”. En els últims mesos ha noquejat dos ex campions mundials dels pesos
pesants –Primo Carnera i Max Baer– i ha tombat el poderós Uzcudun en només
quatre assalts (fou l’únic KO que patí el basc en tota la seva carrera).
Schmeling, en canvi, és a punt de complir els 31; i malgrat que es troba en
bona forma, tothom està convençut que li serà impossible de suportar les
envestides d’un rival que no ha perdut encara mai cap combat dels 27 que porta
disputats com a professional. Tot fa pensar, doncs, que l’enfrontament serà un
pur tràmit per a Louis.
El combat comença a
un ritme suau: els dos adversaris s’estudien amb prudència i llancen cops
llargs. De mica en mica, però, Schmelling va prenent posicions en el ring i
aconsegueix arribar amb netedat a la cara de Louis, que està sorprès de la
disciplicinada defensa de l’alemany. En el quart assalt, Schmeling llança un
cop de dreta violentíssim i envia el seu rival a la lona. Louis s’aixeca amb
rapidesa, però l’astorament es reflecteix al seu rostre. En els dos assalts
següents, l’alemany continua castigant el “Bombarder de Detroit” –com es coneix
a Louis– amb potents directes de dreta, alhora que esquiva els jabs (cops d’esquerra) del seu rival.
Tot i acabar el sisè round gairebé grogui, Louis es recupera una mica al llarg
del setè i vuitè assalt. A partir del novè, però, la superioritat de Schmeling
es més que evident. Louis, amb la cara tumefacta, encaixa un cop rere l’altre,
sense entendre què està passant. Ja no es tracta de guanyar, sinó simplement de
sobreviure. Comença el dotzè assalt i el nord-americà busca la cintura del
contrincant. Fins que Schmeling connecta un extraordinari crochet de dreta que tomba definitivament a Louis.
Schmeling aixeca els braços, mentre Louis jeu a terra (1936) |
La seva victòria
contra pronòstic davant el fins llavors invicte Joe Louis féu saltar Schmeling
a la primera pàgina dels diaris de tot el món. La premsa nazi airejà el triomf
com una evidència de la inferioritat de la raça negra i, en tornar a Alemanya,
el boxejador fou rebut multitudinàriament, com si d’un heroi militar es
tractés.
Per la seva banda,
després de l’ensopegada amb el germànic, Louis continuà la seva carrera
ascendent i guanyà amb facilitat els set combats següents –sis d’ells per KO.
Fins que arribà el moment de lluitar pel campionat mundial dels pesos pesants,
llavors ens mans del també nord-americà Jim Bradddock. Malgrat que l’aspirant
amb més mèrits per a disputar el títol era Schmeling, les hàbils maniobres de
Max Jacobs –entrenador de Joe Louis– i els interessos dels organismes boxístics
nord-americans –que no volien que el títol se n’anés cap a Europa–, impediren
que el germànic pogués esdevenir novament campió del món. Braddock refusà
l’oferta dels representants de Schmeling i preferí arriscar el seu títol davant
de Louis (a canvi, tot s’ha de dir, d’una substanciosa quantitat: només per
lluitar s’embutxacaria 300.000 $). El combat se celebrà el 22 de juny de 1937 a
Xicago i, com era d’esperar, Louis no desaprofità l’oportunitat d’esdevenir el
nou campió del món: Braddock caigué desplomat en el vuitè assalt, amb els ulls
en blanc i la boca plena d’escumalls.
Louis i Schmeling durant la pesada anterior al combat del 1938 |
En arribar als EUA, Schmeling havia estat rebut amb crits de “Nazí! Nazi!”. I el dia abans del matx, en un periòdic aparegué un escrit signat –però no escrit– per Louis, on el púgil deia el següent: “Avui lluito per Amèrica, contra l’intrús invasor. No és un Schmeling-Louis; és una vella i gran Amèrica contra la barbàrie alemanya”. A diferència del que havia passat l’altra vegada, ara Joe Louis sortí a per totes i no va permetre que l’alemany tingués temps per afermar-se al quadrilàter. Només sonar la campana que donava inici al combat, el “Bombarder de Detroit” es dirigí cap a Schmeling i començà a descarregar-li cops de puny a tort a dret. Dos minuts i quatre segons després tot s’havia acabat. Schmeling jeia al terra –amb dues vèrtebres cervicals luxades– i Louis aixecava els braços en senyal de victòria. Un gest que el nord-americà repetiria moltes vegades fins al 1951, any en què abandonà la boxa en ser derrotat per Rocky Marciano.
Avui dia, Louis és
considerat per a molts com el millor boxejador de tots els temps (ostentà el
títol de campió mundial dels pesos pesants durant quasi tretze anys). En canvi,
a Schmeling només el recorden uns quants. Tanmateix, fou ell qui va guanyar la
gran batalla de la vida.
Després de deixar la boxa, l’alemany invertí els
diners guanyats a base de trompades en l’adquisició d’una concessió de la
Coca-Cola que li va permetre ser propietari d’una planta embotelladora a
Hamburg i amb pocs anys, es convertí en un home ric. Va morir el 2 de febrer
del 2005, a punt de complir el cent anys. El 2010 la seva vida fou portada a la
pantalla per Uwe Boll. Molt diferent fou el
final de Louis, el qual, un cop retirat, tingué una vida existència força
penosa que el va dur a la ruïna econòmica –per culpa dels impostos– i també
física. En els difícils anys 1960 i 1970, Schmeling ajudà econòmicament Louis,
enviant-li generoses sumes de diners i demostrant que no li guardava cap mena
de rancúnia. I quan el 1981 Louis va morir, fou Schmeling qui es féu càrrec de
les despeses del seu enterrament.
Hitler i els germans Levin
Durant molts anys anys la imatge de Max Schmeling estigué associada a l’Alemanya nazi. Adolf Hitler i els capitostos del Tercer Reich –especialment el seu ministre de Propaganda, Joseph Goebbels– intentaren utilitzar el boxador com a instrument de propaganda per a demostrar les seves tesis sobre la suposada hegemonia de la raça aria (sobretot després del primer combat contra Joe Louis).
Max Schmeling en una fotografia publicitària de Coca-Cola |
Hitler i els germans Levin
Durant molts anys anys la imatge de Max Schmeling estigué associada a l’Alemanya nazi. Adolf Hitler i els capitostos del Tercer Reich –especialment el seu ministre de Propaganda, Joseph Goebbels– intentaren utilitzar el boxador com a instrument de propaganda per a demostrar les seves tesis sobre la suposada hegemonia de la raça aria (sobretot després del primer combat contra Joe Louis).
Anny Ondra i Max Schmeling amb Adolf Hitler |
Schmeling, de paracaigudista, a la Segona Guerra Mundial |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada