El setembre del 1901 Santiago Rusiñol publicava a la revista Pèl & Ploma un relat que duia per títol “La casa del silenci”. L'escrit començava dient:
“Allà a la vora del poble de Boulogne i a un costat de la llarga i deserta ruta de Versalles, entremig de jardins, de toies d’arbres, de fondals de verdura i d’amagatalls de flors, s’hi troba un jardí de dolor.
“Allà a la vora del poble de Boulogne i a un costat de la llarga i deserta ruta de Versalles, entremig de jardins, de toies d’arbres, de fondals de verdura i d’amagatalls de flors, s’hi troba un jardí de dolor.
Darrera d’una paret i al fons d’una avinguda d’arbres, es veu un gran rètol, sortint entre el brancatge, que diu: “Casa de curació de malalties nervioses”; sota del rètol, grans reixes dissimulades per línies d’arquitectura; un casal fred i simètric com fàbrica de salud i sota les parets llises, netes, noves i brunyides, i dintre d’aquelles reixes esbeltes, primes i daurades com una gàbia de luxe, les figures dels malalts; neurastènics presoners de la seva voluntat, tambalejant el seu vertigen o covant endormiscats la seva incurable tristesa; les histèriques, arraulides com si fossin flors d’estufa, o caient com fulles seques; els malalts de la morfina assosegats pel desespero d’un afany que no han pogut satisfer, d’una sed que no s’apaga, d’una platja que no arriba, i patint a totes hores l’enyorament del repòs, i les ànsies d’una calma somniada”.
Tot i que no deixava de ser una recreació literària, "La casa del silenci" tenia un rerefons ben verídic, atès que dos anys abans Rusiñol n'havia estat hoste durant uns mesos per a desintoxicar-se de la seva greu addicció a la morfina. La "casa de curació de malalties nervioses" que esmenta era en realitat un sanatori de Boulogne-sur-Seine on tractaven toxicòmans i malalts mentals.
El camí cap a la morfina
Tot i que no deixava de ser una recreació literària, "La casa del silenci" tenia un rerefons ben verídic, atès que dos anys abans Rusiñol n'havia estat hoste durant uns mesos per a desintoxicar-se de la seva greu addicció a la morfina. La "casa de curació de malalties nervioses" que esmenta era en realitat un sanatori de Boulogne-sur-Seine on tractaven toxicòmans i malalts mentals.
Santiago Rusiñol vist per Ramon Pichot en un dibuix de 1897, quan la seva dependència de la morfina ja era un fet (Museu Cau Ferrat) |
El camí cap a la morfina
Segons Maria Rusiñol, fou el mateix doctor
Gaietà Benaprès qui, un bon dia de febrer del 1899, es presentà a Barcelona per comunicar a Lluïsa
Denís el lamentable estat en què es trobava l’artista per mor de la seva
addicció a la morfina. A Santiago Rusiñol vist per la seva filla, Maria
ens ofereix una visió interessada del problema, posant en boca del doctor Gaietà Benaprès
aquestes paraules:
“–Lluïsa, el seu marit té poc temps de
vida. Molts dels amics que l’envolten l’acaben d’ensorrar procurant-li tòxics
que de moment li permeten de seguir-los. Solament el gran amor que vostè sent
per ell i la seva abnegació podran salvar-lo. Cal que se l’emporti a un
sanatori com més aviat millor.”
Maria Rusiñol no diu res, en canvi, del seu
oncle Albert, que aquells dies era a París seguint un tractament de
desmorfinització. I és que l’entorn familiar de Rusiñol sempre va voler creure
que les males companyies havien estat les responsables de la seva progressiva
drogodependència. Als ulls de Lluïsa Denís, Miquel Utrillo ocupava el primer
lloc de la llista negra. Per això se n’anà a la francesa tan bon punt ella
aparegué a Sitges.
Els problemes del pintor amb la droga es remuntaven a les acaballes de 1889, poc després d’haver-se instal·lat a la rue de l’Orient en companyia de Clarasó, Canudas i Utrillo. Arran d’una relliscada fortuïta, Rusiñol va rebre un cop molt fort a la regió lumbar que li provocà una lesió interna en un ronyó. Després de romandre uns dies hospitalitzat, el metge li donà l’alta convençut que tot plegat havia estat un ensurt i prou. Però el ronyó havia quedat greument afectat i des de llavors Rusiñol va patir de manera periòdica forts dolors que només aconseguiria calmar a base de morfina.
Els problemes del pintor amb la droga es remuntaven a les acaballes de 1889, poc després d’haver-se instal·lat a la rue de l’Orient en companyia de Clarasó, Canudas i Utrillo. Arran d’una relliscada fortuïta, Rusiñol va rebre un cop molt fort a la regió lumbar que li provocà una lesió interna en un ronyó. Després de romandre uns dies hospitalitzat, el metge li donà l’alta convençut que tot plegat havia estat un ensurt i prou. Però el ronyó havia quedat greument afectat i des de llavors Rusiñol va patir de manera periòdica forts dolors que només aconseguiria calmar a base de morfina.
Anunci del sanatori de Boulogne-sur-Seine a la premsa francesa de tombant de segle |
Temerós que el tanquessin en un manicomi, a Lluïsa i als amics els costà
força de convencèr-lo que li calia ajuda urgent per sortir d’aquell atzucac.
Finalment acceptà anar a una clínica de París per sotmetre’s a un tractament de
desmorfinització. La dona i la filla l’acompanyaren fins a París.
A l’arribada, els estaven esperant Ramon Casas i Albert Rusiñol, el qual tot just acabava de sortir d’aquell mateix centre. En una carta a Utrillo, Casas no amagava la forta impressió que havia tingut en veure el seu amic: “En Santiago va arribar molt fomut y tremolant de por i l’Alberto per arreglar-ho va dir-li que allò de l’establiment aquell que podien anar-se’n quan volguesin era una farsa i que no n’hi havia cap mes que el que ell estava. Figura’t quina escena. Sort que després el metge va tranquil·litzar-lo i ara està decidit a anar-hi”.
A l’arribada, els estaven esperant Ramon Casas i Albert Rusiñol, el qual tot just acabava de sortir d’aquell mateix centre. En una carta a Utrillo, Casas no amagava la forta impressió que havia tingut en veure el seu amic: “En Santiago va arribar molt fomut y tremolant de por i l’Alberto per arreglar-ho va dir-li que allò de l’establiment aquell que podien anar-se’n quan volguesin era una farsa i que no n’hi havia cap mes que el que ell estava. Figura’t quina escena. Sort que després el metge va tranquil·litzar-lo i ara està decidit a anar-hi”.
El sanatori del doctor Sollier
Uns dies més tard Rusiñol ingressava voluntàriament en el sanatori que
els doctors Paul i Alice Sollier tenien a Boulogne-sur-Seine. L’establiment era
l’únic que existia a França dedicat de manera exclusiva al tractament de les
malalties nervioses i la morfinomania. Paul Sollier havia nascut el 1861 –el
mateix any que Rusiñol– i havia exercit d’intern en els hospitals de Bicêtre i
de la Salpetrière. En aquest últim havia tingut de mestre el prestigiós
neuròleg Jean-Marie Charcot (1825-1893), que el 1881 havia esdevingut titular
de la primera càtedra de Malalties del Sistema Nerviós.
El doctor Paul Sollier en l'època d'intern a l'hospital de la Salpetrière (1886) |
El 1899 la reputació de Sollier estava més que consolidada malgrat la
seva joventut. Treballs com Du rôle de l’heredité dans l’alcoolisme
(1888), Psychologie de l’idiot et de l’imbécile (1891), Les troubles
de la mémoire (1893), Guide pratique des maladies mentales (1893) i Genèse
et nature de l’hystérie (1897) l’avalaven com un dels millors especialistes
en toxicomanies i malalties mentals (anys a venir, un dels seus pacients més famosos seria l'escriptor Marcel Proust).
El sanatori del matrimoni Sollier estava situat als afores de París, en
el camí que conduïa cap a Versailles, molt a prop del pont de Sèvres i a un pas
del boscos de Saint-Cloud i de Boulogne. Envoltat d’un gran parc, l’establiment
havia estat construït expressament el 1897 per oferir unes immillorables
condicions de confort i calma als malalts que s’hi hostatjaven. Tot i la seva funció
terapèutica, semblava més un hotel de luxe que no pas una maison de santé.
L’edifici s’estructurava en dos pavellons paral·lels i simètrics –un
destinat als homes i l’altre a les dones– que confluïen en un cos central on hi
havia els serveis generals: la cuina, la recepció, les oficines, etc. A
l’entresol es trobava la sala d’hidroteràpia, amb una gran piscina en forma de
rotonda que servia per separar la zona masculina de la femenina. A banda i
banda de la sala d’hidroteràpia hi havia dos espaiosos menjadors, cadascun dels
quals comunicava amb les cuines del soterrani a través d’un muntacàrregues,
assegurant així la rapidesa del servei. A l’extrem esquerre s’ubicava la sala
d’electroteràpia i d’examen dels malalts i a l’extrem dret la sala de desintoxicació
i d’operacions quirúrgiques.
Els pavellons tenien a l’entresol una gran galeria amb vistes al parc, mentre que les habitacions s’ubicaven en els pisos superiors. Cada malalt disposava d’una habitació individual d’uns 20 metres quadrats, perfectament amoblada i un bany annex. Hi havia habitacions de luxe, de primera classe i de segona classe.
Vista lateral del sanatori que dirigia el matrimoni Sollier, amb els dos grans pavellons |
Els pavellons tenien a l’entresol una gran galeria amb vistes al parc, mentre que les habitacions s’ubicaven en els pisos superiors. Cada malalt disposava d’una habitació individual d’uns 20 metres quadrats, perfectament amoblada i un bany annex. Hi havia habitacions de luxe, de primera classe i de segona classe.
En una habitació semblant a aquesta, s'hostatjà Rusiñol durant la seva estada al sanatori |
El sanatori només acceptava pacients amb malalties nervioses (histèria, neurastènia, etc.) i el que avui anomenem drogodependents (alcohòlics, morfinòmans, cocaïnòmans...). Hi eren absolutament exclosos els alienats i els malats amb afeccions agudes o contagioses. En el cas dels morfinòmans, havien de romandre a l’establiment un mínim de dos mesos i calia abonar l’estada per endavant. Els preus variaven segons s’ocupés una habitació de luxe (4.000 francs), una de primera classe (3.000 francs) o una segona classe (2.000 francs). Santiago Rusiñol s’hostatjà en una de les de primera classe i el rebut fou estès a favor del seu germà Albert. A banda de l’habitació, en el preu hi havia inclosos la pensió alimentària (que comprenia tres àpats), la calefacció, l’electricitat, els medicaments i els tractaments d’hidroteràpia i d’electroteràpia.
A dalt, la sala d'hidroteràpia; a baix, la sala d'electroteràpia |
Els mètodes de desmorfinització.
Tots els morfinòmans que anaven a raure al sanatori de Boulogne eren
tractats mitjançant el mètode de la supressió ràpida, del qual el doctor
Sollier era un convençut partidari. Aquest mètode pretenia ser una tercera via
a mig camí entre la supressió brusca o sobtada i la supressió lenta.
Eudard Levinstein, partidari del mètode de la supressió brusca |
La majoria de metges francesos consideraven el mètode de la supressió
brusca una autèntica salvatjada que deia molt de la idiosincràsia dels alemanys
(pensem que el record de la guerra franco-prussiana de 1870-71 estava encara
fresca en el record de tothom). Si bé n’hi havia que també el practicaven, la
resta s’inclinaven per un mètode totalment oposat: el de la supressió lenta,
que molts consideraven com una manera d’entretenir la dependència sense
aconseguir mai superar-la. Un dels més crítics fou l’escriptor llibertari
Laurent Tailhade, que en la seva obra La noir idole. Étude sur la
Morphinomanie (1907) carregava contra els establiments sanitaris que
practicaven la supressió lenta bo i dient que en ells s’hi podia trobar homes
sense escrúpols i dones sense marits. I encara afegia: “En aquesta mena
d’hospitals, el menjar és saborós, els vins potables, la companyia indulgent,
el parc ombrívol. S’hi flirteja, s’hi balla i, a més, cada malalt posseeix una
solució vigorosa i un utillatge perfeccionat. El metge en cap concedeix als
clients tanta llibertat i aire lliure com volen. Res d’infermers, ni de portes,
ni de panys”.
Per contra, Tailhade no estalviava elogis envers el sanatori de
Boulogne-sur-Seine i el sistema de desmorfinització practicat pel doctor
Sollier. El métode de supressió ràpida constava de dues fases. En una primera, que
no durava més de cinc o sis dies, es sotmetia al malalt a una dràstica
desintoxicació, disminuint-li les dosis de morfina amb celeritat. Una vegada
desintoxicat, començava un llarg període de convalescència que tenia com a
finalitat que el malalt recuperés un rime de vida normal mitjançant una dieta
equilibrada, sessions de gimnàstica, etc. El procés de desintoxicació es
realitzava en una sala especialment habilitada i sota l’atenta vigilància dels
metges, que en tot moment estaven preparats per intervenir el malalt en cas de
síncope prolongat.
Laboratori i sala d'examen dels malalts |
El mateix Sollier, a la seva Guide pratique des maladies mentales, defensava el mètode de la supressió ràpida com el més eficaç i el que millors resultats donava, sempre i quan s’observessin aquestes dues condicions: el malalt havia de residir en un hospital, sota la vigilància d’un metge i d’un personal especialitzat; mentre duren els efectes de la supressió (diarrees, vòmits, insomni, etc.), el pacient no pot rebre visites dels seus familiars; durant els primers cinc dies, el metge ha d’estar preparat en tot moment per intervenir el malalt en cas de síncope prolongat.
Caricatura del Dr. Sollier lluitant contra el dragó de les toxicomanies (1911) |
Léon Daudet
Durant la seva estada al sanatori de Boulogne-sur-Seine, Rusiñol
coincidí amb l’escriptor Léon Daudet, amb el qual establiria una fraternal
amistat a partir d’aquell moment. Fill del també literat Alphonse Daudet, el
1899 León acabava d’entrar a la trentena i no era encara el conegut
editorialista del diari ultradretà L’Action française. Amb tot, havia
publicat ja algunes obres polèmiques, entre elles Les Morticoles (1894),
una violenta sàtira sobre els ambients mèdics parisencs escrita poc després
d’haver abandonat els estudis de medecina. A la facultat León Daudet havia
estat condeixeble de Paul Sollier, que ja despuntava com a alumne avançat.
Léon Daudet |
Anys a venir, la morfina seria la protagonista de dues obres de Daudet:
la novel·la La lutte (1907) i l’assaig L’homme et le poison
(1925). En aquest últim, al llarg d’un centenar i mig de pàgines, Daudet
exposava –entre d’altres temes– l’expansió de la morfina a Occident a partir de
1870, la psicologia i la introspecció dels toxicòmans, la curació de la
morfinomania, etc. A l’igual que anteriorment havia fet Tailhade, Daudet
defensava la tècnica de desmorfinització de Sollier.
Quatre anys després de "La casa del silenci", Rusiñol publicava el recull de proses Ocells de fang (1905), que incloïa “El morfiníac”, un relat on explicà la seva pròpia experiència amb la droga. El protagonista és un escriptor que cerca en la morfina la inspiració que li manca:
“Però tu me la donaràs, morfina, la força! No hi fa res que després em matis. Avui mateix treballaré! Jo hi posaré el pensament, i tu em sostindràs la mà, si em vol caure, que tu tens el coratge que em falta. I quina obra que farem, morfina! Quin fill tindrem tots dos! Serà l’obra de trenta anys d’esperar, de voler-te i de no poder-te tenir! Jo t’explicaré ratlla per ratlla, i tu em mouràs la voluntat, i cada bes teu serà una estrofa, i no hi fa res que m’emmetzinis: si el fruit ha d’ésser hermós, emmetzina’m”.
Malgrat la cura de desmorfinització, els dolors de Rusiñol no van desaparèixer. Al cap d’un any, li descobriren que
tenia un ronyó necròtic i li extirparen. Amb l’operació quirúrgica l'artista deixà enrere deu anys de vida bohèmia i desbaratada –que no li havien impedit,
tanmateix, treballar extraordinàriament– i encetà una nova etapa marcada per la
presència constant de Lluïsa Denís.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada