Per les cròniques que ens han deixat Emerencià Roig Raventós i Josep
Soler Cartró, hom pot saber com vivien el Carnaval els habitants de Sitges
entre les acaballes del segle XVIII i la primera meitat del segle XIX. Aleshores
les festes de Carnestoltes començaven per Nadal, continuaven la diada de Reis i
s'allargaven fins a la vigília del Dimecres de Cendra. El Dijous Gras hi havia
el costum de sortir al camp a menjar xató i truites de botifarra. També eren
típiques les coques de llardons i els guixots que elaboraven les confiteries de
la vila perquè els fadrins els llancessin a les noies.
En aquella època, la participació en el Carnaval tenia un caràcter
marcadament gremial. Entre els boters existia la tradició, el Dijous Gras, de
construir una bóta de grans dimensions que després era cremada al Cap de la
Vila. Els mariners, per la seva banda, organitzaven a la platja el joc del “Jo
te l'encendré”, que consistia a empaitar-se mútuament amb una espelma encesa
per poder cremar la mena de llufa que duien penjada al darrera. Aquelles celebracions carnavalesques populars i de carrer anaren
desapareixent progressivament per mor de les transformacions socials i
econòmiques que sofrí la vila.
Carnaval del 1912, amb una colla de noies del Casino Prado disfressades de flors |
La implantació del Carnaval burgès
Cap a la meitat del segle XIX començà a imposar-se un nou model de
Carnaval que, de mica en mica, substituiria al que fins aleshores havia estat
hegemònic. Els principals impulsors d'aquest nou model foren els americanos
que, influenciats per l'estil de vida que duia la burgesia barcelonina,
inauguraren el costum de celebrar els carnavals en locals tancats, d'antuvi a
l'interior dels grans salons particulars i posteriorment a les sales de festa
dels casinos.
La construcció del teatre de l'Hospital al carrer de Sant
Gaudenci (1842), on per primera vegada els sitgetans pogueren ballar
aixoplugats, marcà el punt d'inflexió d'aquest canvi de tendència que es
consolidaria en dècades posteriors. L'esplendor del Teatre Vell –com també
seria conegut després– durà fins a la creació del Casino Primero de Sitges i
del Casino Suburense, fundats ambdós l'any 1861. El primer, situat al cafè de
can Laureano, aplegava els partidaris de La Palla, mentre que el segon tenia la
seu al cafè d'en Peret Espardenyer i comptava amb el suport de la colla d'El
Gra.
Brec de la Societat Recreativa El Retiro que participà en el Carnaval del 1914 |
La constitució de la Societat Recreativa El Retiro (1870) i del Casino
Prado Suburense (1877) acabà de consolidar el Carnaval burgès implantat pels americanos.
Els casinos antecessors –el Primero de Sitges i el Suburense– subsistiren
durant un cert temps, però al capdavall acabaren tancant portes i els seus
socis s'integraren a les noves entitats, que a partir d'aleshores i fins ben
avançat el segle XX polaritzarien les festes carnavalesques quasi
exclusivament. Llavors la temporada de
Carnestoltes continuava inaugurant-se per Nadal. Després venien les diades de
Reis, la Candelera (2 de febrer), Dijous Gras i les jornades centrals de
Carnaval, sense oblidar tampoc la resta de caps de setmana de tot aquell
període que, segons els anys s'allargava, més o menys.
Les disfresses que triaven els sitgetans per sortir a les comparses i
anar als balls eren d'allò més variades, sobretot els de les dones. Aquestes es
vestien de mores, japoneses, esclaves, zíngares, messalines, camperoles
italianes, dames imperials i un llarg etcètera. En canvi, entre els homes la
disfressa més habitual solia ser la de pagès o mariner, malgrat que també hi
havia qui anava abillat a l'estil Lluís XVI. Als balls hi assistien més
disfresses femenines que no pas masculines.
Grup de valquíries infantils, acompanyades de Sigfrid, l'any 1913 |
A les desfilades de carrer s'interpretaven quasi sempre pasdobles,
mentre que en els salons de les societats es tocaven masurques, rigodons,
americanes, valsos, danzones cubans, polques i galops –moltes d'aquestes danses
continuarien vigents al llarg de les primeres dècades del segle XX. Tant al
Prado com al Retiro, els socis disposaven d'uns petits carnets de ball on hi
havia la relació detallada de les peces musicals que s'executarien i, al
costat, un espai en blanc perquè els nois i les noies poguessin anotar la
parella amb la qual es comprometien a ballar cadascuna de les danses.
El Carnaval com a reflex i prolongació de les lluites polítiques locals
En iniciar-se el segle XX, el model de Carnaval vigent era el que
s'havia implantat trenta anys abans, arran de la fundació del Retiro i el
Prado. Malgrat això, es respirava una certa inèrcia i també una manca d'idees
noves. Alguns observadors parlaven de crisi i decadència en referir-se a les
festes carnavalesques. Feia falta un revulsiu que foragités l'atonia i
recuperés, ni que fos en part, aquell caire popular i un xic arrauxat que el
Carnaval havia tingut cent anys enrere. Però com que era impossible tornar al
passat, es cercà la solució en el present, un present marcat per la lluita
política que sostenien els dos casinets sitgetans per aconseguir el poder
municipal.
Carro inspirat en l'obra de Rusiñol L'alegria que passa, amb tres nens que representaven els personatges de Zaira, Clown i Cop de Puny (1913) |
Mai com en el període 1900-1936, Prado i Retiro lluitarien tan
aferrissadament per controlar l'Ajuntament. La rivalitat que existia entre els
directius i socis d'una i altra entitat s'assemblava a una guerra de trinxeres
en la qual tot valia: insults, amenaces, calúmnies, etc. Fou així com el
Carnaval es convertí en el reflex i la prolongació de les lluites polítiques
locals. Les candidatures es transformaven en comparses i l'escrutini de vots
era substituït pel recompte de parelles. El casinet que treia més comparsers al
carrer el dimarts de Carnaval esdevenia el guanyador i demostrava ser el que
tenia més adeptes davant uns possibles comicis.
Els primers anys del segle XX el Carnaval estigué fortament influenciat
per la sàtira política. De 1902 a 1908 el partidaris del Prado organitzaren un
seguit de cavalcades on paròdia i fantasia es barrejaven a parts iguals. Hi
hagué ocasions en què la burla fou particularment àcida, com la vegada que
sortí un ase viu amb un cartell al cap que deia “Sitges” i que anava precedit
d'un rètol on es podia llegir: “El poble que es deixa enganyar, en burro es
convertirà”. Els retiristes, en lloc de respondre a les provocacions del
casinet de Dalt, optaren per afavorir La Palma, societat sorgida arran d'una
escissió del Prado i que estigué activa entre 1905 i 1908. La seva existència
fou efímera, però intensa; tant que encara avui el carrer de Santiago Rusiñol,
on s'ubicava l'entitat, és conegut popularment com el carrer de la Palma.
Carruatge amb una mesquita musulmana i un quartet de persones abillades a l'estil oriental (c.1915-1916) |
Al marge d'aquesta politització, el Carnaval del primer terç del segle
XX va viure altres innovacions. La segona dècada de segle s'institucionalitzà
el costum d'organitzar balls infantils de disfresses, que anteriorment ja
havien tingut lloc de manera esporàdica. S'escollí el dilluns de Carnaval a la
tarda per celebrar-los i el seu èxit els assegurà la continuïtat. També fou en
aquells anys quan aparegueren els cronistes de societat. Fins llavors, la
premsa local no havia estat gaire pròdiga pel que fa a ressenyes carnavalesques.
Els setmanaris es limitaven a detallar les activitats dels tres últims dies.
Entre 1914 i 1936, el Carnaval ocuparia més pàgines als diaris sitgetans. Tots
els cronistes signaven els seus articles amb pseudònim –“Comparser”,
“Arlequín”, “Catrota”, “Polichinela”, etc.–, darrere els quals s'amagava un
grup de persones que anaven variant amb el temps.
Els anys de la Primera Guerra Mundial van ser uns anys de molta
efervescència carnavalesca. Aquesta coincidència no fou en absolut casual. El
conflicte europeu donà una empenta sense precedents a la indústria del calçat i
això repercutí en el conjunt de l'economia sitgetana. La prosperitat derivada de la Gran Guerra tingué efectes
directes i immediats en el Carnaval, que visqué una de les seves èpoques
daurades. Al mateix temps, s'accentuà la bel·licositat que existia entre els
dos casinets. Fou en aquells anys quan alguns retiristes mataren un gall
-símbol del Prado- en el transcurs d'un ball de dimarts de Carnaval.
Caravana gitana que sortí al Carnaval pradista del 1915. A l'esquerra, el nen dalt del burret és Josep Mirabent Magrans |
Al llarg de les dècades de 1920 i 1930, els carnavals continuaren
girant exclusivament al voltant del Prado i el Retiro. Les dues entitats
organitzaven actes iguals o semblants de forma paral·lela. El cicle carnavalesc
ja no s'iniciava per Nadal, sinó per la Candelera, quan als casinets es feia el
primer ball de la temporada, reservat només als socis. Els diumenges següents
al 2 de febrer, se celebraven festes de disfresses que servien de preparació.
El diumenge anterior a Dijous Gras tenia lloc l'arribada d'en Carnestoltes, la
presència del qual fou intermitent en aquells anys. El Dijous Gras tornava a
haver ball a les societats. Era el dia en què s'estrenava la decoració
carnavalesca i es presentaven les disfresses.
El diumenge, dilluns i dimarts s'esdevenien les diades centrals del
Carnaval, presidides per la celebració de nombrosos balls, entre ells el de les
dues hores, que es feia el dimarts de sis a vuit del vespre i que servia
d'escalfament per a la posterior comparsa. Cada casinet organitzava la comparsa
per separat i seguia un itinerari diferent, però era obligat el pas pel Cap de
la Vila. Cada entitat utilitzava les estratagemes més diverses per treure al
carrer el màxim nombre de parelles disfressades i esdevenir, així, la
triomfadora de la nit. L'endemà, Dimecres de Cendra, molts sitgetans tenien el
costum de sortir al camp a fer el típic berenar de l'”enterro” de la sardina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada